Legeplads med musikinstrumenter skaber inkluderende fællesskaber

I Specialbørnehaven Platanhaven anvendes musikken som et værktøj til at skabe inkluderende fællesskaber, hvor alle kan deltage på lige fod. De udendørs musikinstrumenter på legepladsen samler børnene omkring en fælles aktivitet, som fremmer deres udvikling og giver dem et fælles sprog. Dette skaber et unikt rum, hvor hvert barn kan føle sig set, hørt og værdsat.

Charlotte Madsen, leder af Platanhaven, pointerer vigtigheden i tilgængelighed: ”Det er rigtigt vigtigt, at tilgængeligheden er i top, ellers bliver instrumenterne ikke brugt.” For at sikre dette er instrumenterne installeret således, at de kan benyttes af alle, uanset motoriske udfordringer. Instrumenterne er farvestrålende og placeret i øjenhøjde, hvilket gør dem nemme at opdage og bruge, selv for børn med nedsat synsevne.

Musikken som Pædagogisk Værktøj

”Jeg bruger musikken som et pædagogisk værktøj og til at skabe glæde blandt børnene. Vi bygger en kultur med et fællesskab, hvor alle kan være med uden forudsætninger,” fortæller Bente Gliese, musikpædagog fra Odense Musikskole.

Musiklegepladsen fungerer som et læringsmiljø, der understøtter trivsel, leg og udvikling, samtidig med at der er plads til ro og fordybelse. Pædagogerne er opmærksomme på at skabe de rette rammer for, hvornår og hvordan børnene har brug for pauser fra fællesskabet. Musikken hjælper børnene med at udtrykke ønsker og behov og giver dem handlemuligheder i mødet med andre.

  • SOCIALE KOMPETENSER

    Styrker samarbejde og følelse af at høre til.

  • KREATIVE EVNER

    Inspirerer til eksperimenter og kunstnerisk udfoldelse.

  • FYSISKE EVNER

    Stimulerer motorik, balance og koordination.

Produkter i dette projekt

  •  

    Cavatina

  •  

    Colossus Chimes

  •  

    Cherub

  •  

    Congas